Pages

Digital Quran

Thursday 7 April 2011

Al-Quran pandu saya - Ruben


Membaca al-Quran bukan sahaja menemukan Abu Bakar Ruben dengan pelbagai kisah tetapi beliau juga dapat merasakan seolah-olah ada yang memandu dirinya.
Beliau mendapati al-Quran bukan sahaja benar tetapi juga sangat diterima akal dan bersifat ilmiah.
Ia menyebabkannya merasa amat takjub bagaimana al-Quran menghuraikan proses penciptaan dan kelahiran manusia, pembiakan proses sel telur yang menciptakan gumpalan darah, tumbuh tulang, tiupan roh hingga akhirnya membentuk janin yang siap sedia untuk dilahirkan ke dunia.
"Inilah yang saya cari, ini yang saya perlukan," jelasnya.
Saat Ruben sedia hendak dilahirkan sebagai Islam beliau memerlukan satu petunjuk Allah bagi menguatkan lagi keputusannya.
"Saya sudah bersedia untuk melakukan lompatan besar. Tetapi saya tapi inginkan satu dorongan saja dari tuhan. Tak perlu besar, kecil sahaja pun sudah cukup," katanya.
Untuk itu Ruben melakukan 'dialog' dengan Tuhan.
"Tolonglah Allah satu (petunjuk) sahaja, tunjukkanlah kalau Engkau benar," pintanya sendirian sambil duduk diam di tengah-tengah satu ruang bilik dengan sebatang lilin yang bernyala.
Lama juga dia menunggu. Tetapi tidak satupun yang luar biasa yang terjadi.
"Terus terang saya katakan, saya sangat kecewa saat itu; Wahai Tuhan, engkau telah mensia-siakan satu-satunya peluang yang aku kehendaki," ujar Ruben yang akhirnya memutuskan untuk membuka al-Quran.
Tiba-tiba beliau terhenti pada ayat berikut: Dan Dia menundukkan malam dan siang, matahari dan bulan untukmu. Dan bintang-bintang itu ditundukkan (untukmu) dengan perintah-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memahami(nya). (an-Nahl: 12)
Membaca ayat itu menyebabkan Ruben tersedar.
"Betapa sombongnya saya menuntut tanda spesifik seperti yang saya mahu. Matahari dan semua ciptaan-Nya di muka bumi ini adalah satu petanda buat kita semua untuk menghayati dan mendapatkan pengajaran daripadanya," kata Ruben.
Selepas yakin dengan keputusannya, Ruben kembali berkunjung ke masjid. Setibanya di masjid, beliau terkejut apabila mendapati ia dipenuhi para jemaah kerana pada hari itu adalah malam pertama menyambut Ramadan.
Lalu Ruben menemui imam masjid bagi menyatakan niatnya memeluk Islam. Maka berlangsunglah satu majlis yang sangat bermakna apabila Ruben diminta mengucap dua kalimah syahadah.
Pada hari pertama Ramadan itu Ruben dengan rasmi menjadi Muslim. Sejurus selesai, beliau mengaku bagaikan satu beban yang besar dan berat telah ditarik dan terlepas keluar dari tubuhnya.
"Saya merasa sangat ringan," ujarnya.
Ditambah dengan sambutan teriakan dan takbir Allahu Akbar oleh para jemaah masjid menyebabkan Ruben benar-benar terharu dan sebak kegembiraan.


Sumber: Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment